Tuesday, May 3, 2011

Kelahiran Muhammad Aysar...


Salam...
haiishhh rasa sgt3 lama tidak meng"update" blog ni...kalo bilik mesti dah bersawang..hoho
sungguh byk sgt rasa nak citer...nak luah..nak share kat sini..tp kekangan masa..kekangan kemalasan n kekangan idea menyebabkan sume citer tertangguh...(sungguh ku bukan penulis yg baekkk)...
sementara hero2 n heroin tido blehla aku menaip n3 br kat blog neh...
oh yesss tajuk asal kelahiran Muhammad Aysar kan...melalut dah...
Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah akhirnya aku selamat melahirkan seorg lagi bayi lelaki ke muka bumi pada 20.4.2011 jam 9.15pm secara cesaerean...
hoh!! knp cesear?? 2 kali seblum ni beranak normal je...ni la antara soalan2 yg ditanya...jgnkan org lain..aku pn smpai harini tertanya2 knp ehh kene cesear....jawapannya sudah kehendak Allah...siapalah kita utk menentukan nasib dan rezeki kita...sungguh walopon pada awalnya mmg aku berpeluang untuk bersalin secara normal..tp kehendak Allah dan perancanganNya tiada siapa yang tahu...kan..kan...kan...
kronologi kelahiran Aysar....
17.4.2011-18.4.2011- aku dah berasa sakit2 ...even tiap mlm aku xdpt tido sbb sakit yg dtg tak menentu..tp aku masih bertahan xmo p hospital sbb belum ada tanda lain...(2-2 ank yg sebelum ni ada tanda..)...aku masih lg blh pg skolah drive sendiri walopon skolah aku agak jauh dr rumah lbh kurang 30km...

19.4.2011- nenek n adik aku dah dtg ..kot2la aku bsalin sng ada org blh tgk ank aku yg 2 org lagi tu....
mlm tu masih sakit...sok pagi2 suami ajk g cek sbb kalo x pg cek confirm aku g skolah tgh hari tu ..yela aku kan rajin haahhaahahaa....sampai kat hospital....buat ctg...result ada contraction tp xbyk...bidan cek jalan...ooohhh dah buka ..nampak mcm baby nak progress...aku kata..."sy nak balik dulu xnak admit lg..." bidan nasihatkan aku admit saja memandangkan ni ank ke 3..biasanya cepat...aku degil nak balik jgk...doctor pn nasihat soh admit....tp aku xnak....last skali bila suami kata takpala admit je...barula aku stuju...yela aku kan isteri mithali..kuangkuangkuang.....maka bersiapla aku utk masuk wad....seblom tu sempat g kedai makan2 dl..hehe...tido semalam asik dok buat ctg je...
20.4.2011- pagi2 lagi bidan dtg cek...ohh dah buka lagi...pastu doc plak cek...yess...dh blh masuk labor room...masuk labor room jam 9 pg..maka bersiap sediala aku utk melahirkan bb..doc n bidan silih berganti dtg melakukan tugas2 mereka...drip dah pasang...sakit semakin kerap..tp sempat lg lunch hehehehe...jam 4ptg aku mintak epidural sbb bidan kata epidural membantu percepatkan proses bukaan...walopon seblom ni aku taknak epidural akhirnya aku setuju bkn sbb xthn sakit tp sbb nasihat bidan tu aku setuju...jam 6 ptg doc masuk..cek2...hampa..baby xturun...heart beat makin laju...doc kata "kita bg masa sampai pkl 8 ye shasha..kalo tak cesear"...haishhh 3kali bersalin 3kali doc ckp nak cesear...tp yg 1st xsempat cesear dh bsalin..yg 2nd pn mcm tu..xsempat cesear dh bsalin...so kali ni aku ingat xpala...insyaAllah bleh normal...tp sampai jam 8 lbh pn baby xturun2...aku dah berdrama air mata la jgk bl pk kene cesear...nasib suami tercenta ada di sisi menasihatkan n menenangkan aku...huhuhu..maka lebih kurang jam 9 aku di bawa ke bilik bedah...uishh 1st time masuk bedebor la jgk..kihkihkih...ape yg blh di gambarkan bilik tu sejuk gilerrrrrrrr n bunyik mesin2 tu menggerunkan..tp aku rileks n tawakkal pd Allah...apalagi doc pn menjalankan kerja2 dia...aku sdr tau...bius separuh badan je..tp aku xnmpkla plak ms doc bedah perot huhu...tau2 doc tunjuk baby..hoh dah kuar ...alhamdulillah....selesai keje jahit menjahit perot...nurse hntr aku ke wad...smpai kat wad aku dh tak tertahan lg sakit sgt tpt belah tu....walopon bius dh pasang..terpaksa cucuk bius lg...
21.4.2011- hohh br aku rasa mcm mana sakitnye bsalin cesear..yerrrr sakit sgt3...bsalin normal pn sakit..tp ni sakit lagi aku rasa...nak bangun ssh..nak ngiring ssh...apalagi nak bjalan...nasib baik nurse kat Hospital Pakar Annur sgt3 membantu...terutama masa nak susukan baby.....sgt ssh...sakit..tp sbb aku mmg dah niat xnak bg susu formula...aku gagahkan diri jgk utk susukan baby...alhamdulillah dpt jgk aku susukan baby di saat2 sukar tu...
24.4.2011- aku dibenarkan keluar hospital...yessssssssssssssssss aku sgt rindu kat rumah....kat izah n zubayr...

 harini Aysar dah 14 hari...masih monitor jaundice dia...so far tak tinggi tp still kene jaga...
sekian dulu kisah kelahiran Muhammad Aysar Bin Muhammad Irwan....aku yakin apa saja yg Allah tentukan buat aku pasti ada hikmah di sebaliknya....aku bersyukur n gembira dgn kehadiran anak2 di sisi...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...